Od zoufalství k dobrému výsledku. Kdy povolat krizového manažera?

Propad zakázek, problémy s cash flow, generování ztráty, nesplácení závazků, fluktuace lidí. To jsou první příznaky, kdy se firma ocitá v krizi. Pokud nejsou příčinou vnější vlivy nebo pandemické období, jde obvykle o špatné řízení nebo vytunelovaný podnik.

Pro majitele a často ředitele firmy v jedné osobě je často těžké odhalit příčiny problémů. Jsou zavaleni každodenní operativou a nevidí signály, že je něco v nepořádku. A když už neví, kudy kam, je mnohdy na záchranu pozdě.

Pokud je zřejmé, že si neumí se situací poradit, není na místě váhat. Je nutné zvolit nestandardní, ale zpravidla účinné řešení, tj. povolat někoho zvenčí. Kdo netrpí provozní slepotou, není svázán s prostředím a především, je schopen rychle zmapovat terén, okamžitě zareagovat a co nejdříve začít řešit problém. Najít zkušenou osobu, která prošla spoustou stejných či podobných případů a dobře ví, co má v problémových situacích dělat – krizový manažer. Odborník zvenčí se dočasně ujme řízení firmy, navrhne a zrealizuje nutné kroky a postupně vrací firmu do kondice.

Pokud firma přestává platit své závazky, ať jsou to splátky bankovních úvěrů, mzdy, odvody a faktury dodavatelům, je zřejmé, že tohle už je nad její síly. Velkým průšvihem je, když všechno dlouho trvá, vymlouváte se, slibujete a neplníte, dokonce se začnete svým věřitelům vyhýbat. Většinou pak skončíte v exekuci. Zastavení majetku či zablokování firemního účtu vás pak zcela paralyzuje. V takovou chvíle už je sice hodně pozdě, ale pořád ještě máte šanci. Pokud už ale došlo k drastickému a nevratnému poklesu odbytu, nic firmu nezachrání.

O budoucím výsledku často rozhoduje to, jestli je krizový manažer angažován včas a také, jaký prostor ke změnám dostane. Zažil jsem vlastníky, se kterými se perfektně spolupracovalo, a společný projekt byl nakonec úspěšný. Ale i takové, kterým to bylo úplně jedno, a krizového manažera si pořídili jen pro své alibi před věřiteli. Nakonec právě tito vlastníci dovedli naše snažení ke krachu. Krizový manažer může však firmě pomoci projít i nejtěžším obdobím, provést ji neodvratným úpadkem nebo stabilizovat firmu a připravit ji na prodej novému majiteli.

Východisko hledá krizový manažer u příčin problémů. Většina problémových firem naštěstí potenciál stále má. Manažer se zaměří nejenom na objemy prodeje, ale také na marže a tok peněz, tj. zejména, za jak dlouho k vám chodí peníze od zákazníků a jakým tempem s nimi můžete nakládat. Podstatné je, aby si podnik uchoval nějaký prodej a existovala alespoň malá šance na jeho růst. Se zápornými maržemi a pomalými penězi se do záchrany raději nepouštějte. A co platí především? Jednejte, komunikujte, plňte své sliby. Bez opětovně získané důvěry toho moc nezmůžete.

Předpokladem úspěchu je, aby angažmá krizového manažera vnímali zaměstnanci jako velkou pozitivní změnu a naději. Manažer se totiž neobejde bez domácích pracovníků. Odbornost a patriotismus zástupců klíčových profesí jsou důležitými faktory v celém procesu. V různých formách pak probíhá jednání s dalšími zaměstnanci. Musí vědět, co se děje, co má krizový manažer v úmyslu, že s nimi počítá a opírá se o ně. Ne vždy se řeší příjemné věci, ale tak to v krizovém řízení je. Rovněž odchody zaměstnanců jsou v krizovém řízení běžnou záležitostí. Je to především v důsledku úsporných opatření a zefektivňování chodu podniku. Hlídá se doslova každá koruna, zefektivňuje se provoz.

Krizový manažer by měl mít stejný metr vůči všem, bez ohledu na to, zda se jedná o řadového pracovníka či člena vedení. Zkušený manažer přichází s otevřeností, razantností a důsledností. Důležitou součástí komunikace je otevřený dialog, diskuze a férovost. V klidu jde vše lépe, ale v extrémních podmínkách probíhá i vzrušenější atmosféra. Válčit ale s lidmi za každou cenu nedává smysl, spíše se hledá konstruktivní dialog v mírnějším stylu.

V důsledku pandemie koronaviru nejspíš nenastane boom krizového managementu. Už nyní je ale v některých podnicích zřejmé, že nastanou nebo již nastaly problémy, především v oblasti odbytu. Vedle oblasti cestovního ruchu a služeb očekávám větší komplikace v oborech automotive, kde u nás působí značné množství na sobě závislých firem. Zdravé a dobře vedené firmy by si však měly s několikaměsíčním výpadkem tržeb poradit.

Newsletter